Palma, Ibiza i Málaga: Destins de luxe amb alts costos ambientals
Segons un recent estudi, Palma de Mallorca, Ibiza i Málaga s’han consolidat com a principals destinacions de jets privats a Europa, situant Espanya com el segon país europeu amb més trànsit d’aquests avions. Les emissions de CO2 generades per aquests vols són alarmants, amb un increment del 250% en els vols de jets privats durant la temporada estival, comparat amb els nivells de gener.
L’estudi, realitzat pel T3 Transportation Think Tank, destaca que el 2023 es van registrar més de 27.000 vols de jets privats en aeroports espanyols, representant aproximadament el 23% del total analitzat a Europa. Palma de Mallorca encapçala la llista amb 7.502 arribades de jets privats, seguida d’Ibiza (6.504) i Málaga (6.314). Això ha generat unes 520.000 tones d’emissions de CO2, el que equival a les emissions anuals de gairebé 89.300 vehicles de combustió.
Els jets privats emeten de 5 a 14 vegades més CO2 per passatger-kilòmetre que els avions comercials, i fins a 50 vegades més que els trens. Aquesta elevada petjada de carboni és un problema important en el context del canvi climàtic, i les emissions durant els mesos d’estiu representen més del 40% del total anual generat per aquests vols.
Organitzacions com Greenpeace han demanat mesures immediates per abordar aquesta situació, incloent la prohibició dels jets privats i la imposició de taxes sobre el querosè. Greenpeace argumenta que aquest luxe beneficia només a una petita elit, mentre que la majoria de la població pateix les conseqüències del canvi climàtic.
Els resultats d’aquest estudi són un clar recordatori de la necessitat de reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i buscar formes de turisme més sostenibles que no afectin la salut del planeta ni perpetuïn les desigualtats socials. La situació requereix una reflexió urgent sobre com l’ús desmesurat de jets privats impacta negativament en el medi ambient i en la societat en general.
Altres articles d’interès: Tarragona demana un estudi de la qualitat de l’aire per la indústria petroquímica