Inditex: La moda ràpida destrueix el clima amb emissions records
El fenomen de la moda ràpida, que implica producció i consum massiu a gran velocitat, s’ha convertit en una tendència global que comporta seriosos impactes ambientals. Inditex, la companyia matriu de marques com Zara, continua transportant grans volums d’articles de moda ràpida per via aèria, amb conseqüències devastadores per al clima.
L’any 2023, les emissions de CO2 derivades del transport d’Inditex van augmentar un 37%, assolint un màxim històric. Malgrat la crida de més de 26.000 persones perquè l’empresa canviï aquesta pràctica, la direcció sembla ignorar la petició, la qual cosa ha portat a dirigir l’atenció cap als accionistes del grup.
David Hachfeld, de l’organització Public Eye, ha exposat les greus conseqüències de la moda ràpida insostenible. El transport aeri d’articles de moda genera una quantitat ingent de gasos d’efecte hivernacle, completament innecessària.
Per aquesta raó, Public Eye, juntament amb la Campanya Roba Neta i 26.192 persones, van demanar a Inditex al febrer de 2024 que posés fi a aquesta pràctica perjudicial. No obstant això, no hi ha indicis que l’empresa hagi fet cap moviment en aquesta direcció. En el seu últim Informe Anual, no es va presentar cap pla per acabar amb aquesta pràctica, i les emissions associades al transport van augmentar dràsticament un 37%.
En vista de la Junta General d’Accionistes d’Inditex, celebrada el 9 de juliol de 2024, es recorda a la companyia les demandes urgents: ser honestos sobre la seva petjada de carboni, iniciar el procés per eliminar la moda aèria, redissenyar els sistemes logístics i utilitzar els beneficis per finançar una transformació sostenible.
Inditex ha destacat dues dades: des de 2018, les seves emissions de transport han caigut un 13% i en 2022 es va reduir el volum de càrrega aèria un 25%. Aquestes dades, però, són enganyoses, ja que la disminució es va deure a la reducció del negoci a Rússia després de la invasió d’Ucraïna.
La tendència a llarg termini mostra un augment continu de les emissions. En 2023, les emissions de gasos d’efecte hivernacle relacionades amb el transport van ser un 37% superiors a les de l’any anterior, amb gairebé 2.000 kilotonelades equivalents de CO2 (CO2e), un màxim històric. Aquest increment es deu en part a l’augment del volum de productes venuts, però també a l’increment de les emissions per quilo transportat, que van créixer un 32%.
Els volums de càrrega a l’aeroport de Saragossa indiquen que la caiguda del nombre de vols en 2022 va ser temporal. Amb la inauguració d’un nou centre logístic de 286.000 m² el 2025, es preveu un augment dels vols de càrrega.
Inditex manté que el transport aeri s’utilitza principalment per rutes intercontinentals on altres alternatives no són viables. No obstant això, també s’han enviat articles per avió des de Turquia.
En el seu Informe Anual més recent, Inditex aborda el canvi climàtic i els riscos associats, però no menciona el transport aeri de mercaderies en l’anàlisi de riscos climàtics. Encara que la companyia enalteix l’ús de biocombustibles, aquesta mesura és insuficient per compensar l’impacte global de les emissions.
Per acabar amb la moda aèria, Inditex ha de reduir les seves exigències de facturació i adoptar pràctiques més sostenibles, com ja fan altres empreses del sector. L’única cosa que falta és la determinació del consell d’administració i els accionistes per posar fi a aquesta pràctica perjudicial.
Altres articles d’interès: Batent rècords històrics: Tretze mesos de calor desbocada