El Parlament Europeu i el Consell d’Europa han arribat a un acord sobre la normativa que establirà els estàndards de reducció d’emissions contaminants procedents del transport per carretera, coneguda com a Euro 7.
Malgrat la sol·licitud inicial de la Comissió Europea d’aplicar les noves mesures el 2025, finalment entraran en vigor a partir del 2026, en línia amb les peticions de la indústria. La reforma s’aplicarà als cotxes i camionetes trenta mesos després de la seva entrada en vigor, a partir del 2026, mentre que en el cas de busos, camions i remolcs, la implementació serà quaranta-vuit mesos després, a partir del 2028.
De manera excepcional, l’acord permet als vehicles construïts per petits fabricants retardar la implementació de la normativa fins a l’1 de juliol del 2030 per a cotxes i furgonetes, i fins a l’1 de juliol del 2031 per a autobusos i camions.
Ara, l’acord polític necessita l’aprovació formal del Parlament Europeu i del Consell en els pròxims mesos per ser adoptat formalment com a norma. La revisió acordada per la UE per acompanyar la indústria cap al cotxe “net” el 2035 manté els límits d’emissions per tub d’escapament establerts en la norma anterior, l’Euro 6, però incorpora canvis en la regulació dels límits de partícules emeses per frens i pneumàtics.
Els límits d’emissions de partícules de frens (PM10) establerts en l’acord són de 3 mg/km per als vehicles elèctrics, 7 mg/km per a la majoria dels motors de combustió interna, incloent-hi híbrids-elèctrics i de pila de combustible, i 11 mg/km per a furgonetes amb motor de combustió interna.
Pel que fa a les emissions del tub d’escapament per camions i autobusos, s’estableixen límits més estrictes, amb un límit d’òxid de nitrogen de 200 mg/kWh per a emissions mesurades en laboratori i 260 mg/kWh en condicions reals de conducció.
El text final inclou requisits mínims de rendiment per a la durabilitat de la bateria en cotxes elèctrics i híbrids, amb un 80% fins a cinc anys o 100.000 km, i un 72% fins a vuit anys o 160.000 km. En el cas de furgonetes, els percentatges són del 75% fins a cinc anys o 100.000 km i del 67% fins a vuit anys o 160.000 km.
L’acord preveu la creació d’un passaport per a cada vehicle que indiqui les característiques mediambientals a la matriculació, i els fabricants estan obligats a dissenyar els vehicles de manera que no es pugui manipular el control d’emissions.