La Covid-19 va fer aflorar problemàtiques que abans de la pandèmia eren latents, com els ciberatacs i perills de la xarxa, que s’han intensificat a conseqüència de les noves modalitats de treball que han sorgit arran del confinament.
Des de fa anys la tecnologia s’ha incorporat a moltes activitats de la nostra vida quotidiana, fins al punt d’esdevenir indispensable en alguns aspectes: un mètode que facilita l’accés a informació, com a eina de comunicació, entre d’altres. A més, amb la crisi sanitària generada per la Covid-19 hem estat testimonis que la integració d’aquest fenomen ha estat imprescindible per adaptar-nos al canvi al qual ens hem vist sotmesos.
Una de les situacions on s’ha evidenciat aquest procés, ha estat en la transformació produïda en la forma de treballar, ja que el confinament va donar lloc a un nou patró laboral: el teletreball.
En decretar-se l’estat d’alarma moltes empreses van anar a remolc de la digitalització en la seva manera de treballar i, com que no comptaven amb aquest nou context, van crear serveis i recursos sense prioritzar la seguretat. Per això, molts ciberdelinqüents van aprofitar l’ocasió de vulnerabilitat per treure’n profit i robar informació.
Cal tenir present que hi ha hagut un canvi en els atacs virtuals. Interpol assegura que “les repercussions de la Covid-19 en la ciberdelinqüència ha posat de manifest un canvi substancial en els objectius dels atacs, que abans eren particulars i petites empreses i ara tendeixen a ser grans multinacionals, administracions estatals i infraestructures essencials”. Per tant, ens trobem davant una pràctica que atempta a gran escala. Ningú està fora de perill.
Un dels atacs més comuns és el phishing, que és una forma de frau que generalment es fa mitjançant el correu electrònic on l’atacant es fa passar per una persona de confiança per obtenir informació confidencial, com ara contrasenyes. Altres tipus de delictes digitals que s’han comès en excés són el malware, que inclou qualsevol programa maliciós que té l’objectiu de danyar l’aparell electrònic en ús i l’atac d’intermediari, és a dir, quan un internauta interfereix en la comunicació entre un servidor i un client sense que aquests ho sàpiguen i accedeix a les seves dades.
Per defugir de qualsevol tipus de ciberatac i garantir al màxim la seguretat en línia és important aplicar mesures preventives. Per tant, cal comptar amb les eines necessàries. Per exemple: tenir un filtre antispam al correu, per tal que facin de barrera davant l’intent d’atac; comprovar que el software i antivirus estiguin actualitzats; fer còpies de seguretat per poder recuperar el material en cas que sigui robat i tenir contrasenyes segures.
S’ha de tenir present que totes aquestes recomanacions són efectives si es va amb compte a l’hora de navegar per la xarxa i, per tant, s’actua amb prudència. Per aquest motiu, i davant el gran desconeixement de gran part de la població pel que fa a la ciberseguretat, el servei d’empreses com Sosmatic és de gran utilitat. Sosmatic disposa d’un ampli ventall de serveis relacionats amb l’àmbit de la ciberseguretat, tant per a particulars com per a empreses.
El teletreball ha arribat per quedar-se i conseqüentment en un futur és possible que es generin nous mètodes de delinqüència en línia més avançats que els actuals. Malgrat que és gairebé impossible ser immunes a aquest fenomen és important que tothom sigui conscient del perill al qual estem exposats i estiguem familiaritzats amb les eines necessàries per evitar i protegir-nos d’aquestes amenaces.