La planta de la Zona Franca de Barcelona serà la primera d’Europa a produir cotxes d’una marca xinesa. Els primers vehicles elèctrics començaran a fabricar-se a la fi d’aquest 2024 després de mesos d’intenses negociacions.
Acord entre la xinesa Chery i la catalana Ebro EV-Motors per a reactivar l’antiga fàbrica de Nissan gairebé tres anys després del tancament de les instal·lacions de la japonesa a Catalunya. Totes dues empreses han anunciat la creació d’una joint venture amb participació majoritària d’Ebro per a fabricar vehicles Omoda i Ebro a la Zona Franca. El pacte s’ha donat a conèixer aquest dimarts després de mesos d’intenses negociacions i diversos viatges a la Xina per part de les autoritats i de l’empresa, i se segellarà oficialment el divendres en un acte a la Zona Franca. La previsió és que els primers cotxes comencin a fabricar-se a finals d’any.
Ebro és la primera marca que aconsegueix signar un acord amb un fabricant xinès per a la fabricació de vehicles a Espanya. L’acord permetrà la reindustrialització de la planta de Zona Franca de Barcelona, propietat d’EV MOTORS, amb la fabricació del primer model de la marca Ebro en el quart trimestre d’aquest mateix any. Enguany també es preveu que comenci la producció de vehicles xinesos d’Omoda, informa ACN.
L’acord s’ha concretat aquesta setmana a Wuhu en negociacions amb el CEO d’Ebro, Pedro Calef, i el vicepresident executiu de Chery, Guibing Zhang. Encara que ara com ara no s’han donat xifres, algunes previsions apuntaven que Chery podria fabricar 50.000 vehicles a l’any de la seva marca Omoda a Catalunya.
L’acord arriba després que, a principis de març, s’anunciessin canvis en l’estructura del Hub Tech Factory, l’empresa que està reindustrialitzant a l’antiga Nissan conjuntament amb Silence. EV Motors va assumir el 100% de les accions després d’adquirir el 40% que tenia l’empresa QEV. L’operació es va tancar amb un pagament de 12 milions d’euros supeditat a l’èxit del projecte. De moment, el traspàs es va realitzar per un total simbòlic d’1 euro. Si bé QEV ha venut les accions, continuarà vinculat al projecte com a fabricant per contracte. La pròpia QEV apuntava en el comunicat en el qual detallava la venda de les accions que aquest moviment facilitaria “la possible entrada al projecte del fabricant xinès”.
Posteriorment, veus com la del conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, asseguraven que la negociació “acabaria ràpid i acabaria bé”. Ha passat més d’un mes, però finalment l’operació s’ha segellat i se signarà aquest divendres a Barcelona.
D’altra banda, el fabricant de motos elèctriques Silence gestiona una petita part de la parcel·la de la Zona Franca i ocupa 100 treballadors, però ara mateix ha presentat un ERTO per un problema d’estoc.
La reindustrialització de Nissan és un procés que porta tres anys arrossegant, des que al maig del 2020 la japonesa va anunciar que tancaria les tres fàbriques que tenia a Catalunya. Després de 95 dies de vagues i protestes, sindicats i companyia van arribar a un acord per al tancament a l’agost de 2020 que situava el final definitiu de la producció a la fi de 2021.
En paral·lel, les institucions, l’empresa i els sindicats van formar una taula per a atreure projectes per a ocupar els més de 1.300 treballadors acomiadats que van optar per reindustrialitzar-se. El procés va estar ple d’obstacles i retards. Moltes propostes van passar per la taula, entre elles la del grup xinès Great Wall Motors, que era el favorit per a instal·lar-se. El “no” de la multinacional asiàtica va ser “el moment més dur” per als integrants de la taula de reindustrialització, segons van explicar després.
El fracàs de les negociacions amb la xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions, en les quals es van avaluar fins a 17 projectes. A partir d’aquest moment, es va postular com a candidat preferit al Hub.
La pròpia Chery es va interessar per entrar en el procés a l’octubre del 2022, poc després que acabés el termini per a presentar-se al concurs públic iniciat per a trobar un substitut. El fabricant, el segon més important de la Xina, ja havia sondejat la possibilitat d’establir-se a Catalunya el 2019, en una iniciativa que no va prosperar.
Finalment, el concurs públic va finalitzar dos anys i mig després de la constitució de la taula: al febrer de 2023, moment en el qual el hub va ser nomenat oficialment el successor de Nissan. Encara que qui produeix els vehicles serà el hub, els terrenys van ser adjudicats formalment a la multinacional australiana Goodman, que gestionarà els terrenys i es quedarà amb una part de la parcel·la per a realitzar activitat logística.
Al llarg de la negociació, diversos actors com el Consorci de la Zona Franca van demanar que s’ampliés l’espai per a la logística en aquest terreny que fins ara havia tingut un ús industrial i pagat un lloguer molt per sota del preu de mercat. No obstant això, les administracions i els sindicats van pressionar perquè el projecte que substituís a la japonesa fos també industrial i vinculat a l’automoció, fet que, com admeten totes les fonts, ha complicat tota l’operació.
“L’objectiu era clar, podríem haver optat per una altra opció molt més fàcil i molt més ràpida, però hem optat per la que genera major valor al país”, va afirmar Torrent en una roda de premsa.
Altres articles d’interès: Naturgy a les mans d’un grup energètic dels Emirats Àrabs