Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aconseguit una inversió de més de 105 milions d’euros dels fons europeus Next Generation, consolidant-se com una de les organitzacions amb més suport econòmic a tot l’Estat, segons les estimacions del Govern espanyol.
Aquesta important aportació financera ha estat canalitzada principalment cap a la renovació de la flota de busos i la millora de la xarxa de metro de la ciutat. Més de la meitat dels fons, concretament 61,73 milions d’euros, es destinen a la modernització de la flota de busos, amb l’adquisició de vehicles de zero emissions.
Ja en la primera convocatòria d’ajudes del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) del 2021, TMB va obtenir 40,49 milions d’euros, utilitzats per adquirir 105 autobusos elèctrics, implementar videovigilància embarcada als autobusos i digitalitzar elements d’informació del metro, entre altres iniciatives.
En la segona convocatòria dels mateixos fons, l’any 2022, TMB va ser beneficiari de 21,24 milions d’euros, destinats a l’adquisició de 36 autobusos d’hidrogen, 23 autobusos elèctrics i 2 trens.
Dels fons europeus Next Generation, 40,37 milions d’euros han estat destinats, a través del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) de la Unió Europea i amb la intermediació de la Generalitat de Catalunya, a finançar nous trens, especialment de les sèries 7000 i 8000, que circulen per les línies 3 i 1 del metro de Barcelona. Aquests nous combois es caracteritzen per la seva estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i millora en la filtració d’aire.
A més, TMB ha rebut un ajut de 3,5 milions del MOVES Proyectos Singulares II, que s’ha destinat a projectes de mobilitat eficient i sostenible en el marc del PRTR. Aquests fons es destaquen pel seu suport a projectes com el Metrocharge, que permet recuperar l’energia no aprofitada en els processos de frenada del metro, contribuint a l’ús sostenible de l’electricitat.
Amb aquesta inversió, TMB té com a objectiu tenir un 25% de la seva flota de busos amb zero emissions el 2024, amb la incorporació de 232 autobusos elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen. Aquesta iniciativa permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx anuals. A més, es preveu que tots els nous trens adquirits amb fons europeus estiguin en circulació el 2024, marcant un pas important en la millora de la flota de transport públic i l’eliminació de l’amiant dels vehicles del metro.