Els cotxes d’hidrogen es veuen a tot el món com una alternativa viable a les formes de mobilitat a les quals estem acostumats. La gasolina i el dièsel queden cada vegada més relegats al passat davant l’arribada de models nous com el cotxe d’hidrogen. No obstant això, aquest tipus d’automòbils també tenen un impacte en el planeta.
El mitjà de transport que avui sembla una opció sostenible podria donar més d’una sorpresa. Un estudi alerta sobre el perill que suposen els vehicles d’hidrogen. L’anàlisi revela la forta amenaça que suposen les fugues de gas durant el seu procés d’industrialització i distribució.
Té avantatges triar cotxes d’hidrogen, malgrat el seu impacte.
Té considerables diferències respecte als combustibles fòssils. Per exemple, la seva aplicació per a produir electricitat no desprèn CO₂, un gas perjudicial per al medi ambient. Un altre dels seus beneficis és que pot obtenir-se a partir d’energies renovables i que, en generar-se en els vehicles electricitat reaccionant amb aire en la pila de combustible, l’única cosa que rep l’atmosfera és vapor d’aigua.
Aquestes són els avantatges que tenen en consideració la majoria dels fabricants i companyies que confien en el producte.
Malgrat aquests innegables beneficis, la industrialització d’aquest element a gran escala podria agreujar un problema que té l’escalfament global associat. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat un treball fet als EUA per l’ONG Environmental Defense Fund (EDF).
La seva anàlisi adverteix sobre les possibles conseqüències negatives d’una aplicació massiva de l’hidrogen com a combustible habitual de transport. La previsió de molts és que l’Hidrogen sigui tan freqüent com ho és avui la gasolina o el dièsel, però asseguren que això podria afectar el planeta.
En la seva recerca s’explica que l’alliberament de l’hidrogen a l’atmosfera de manera regular i constant podria implicar una contaminació més perjudicial que l’actual. La seva molècula (H2) és petita i volàtil, convertint-la en un element complex de manipular i emmagatzemar sense que s’originin fuites.
Una circumstància que pot augmentar considerablement conforme es popularitzin els cotxes de pila de combustible i repostin en les hidrogeneras, com es fa avui amb els models convencionals en les gasolineres.
Si ens situem en el millor escenari possible, suposant que les fuites generades en tot el procés industrial siguin només de l’1% (al qual se’l denomina hidrogen blau, produït per gas natural), capturat a més en l’atmosfera diòxid de carboni i alliberant residualment només un 1% en metà.
En aquest context, un 1% en forma de metà podria baixar els efectes de l’escalfament si el comparem amb els combustibles fòssils “de tota la vida” en un 70% en un període de dues dècades. La dada millora usant hidrogen verd, que és el generat a través d’energies totalment renovables, ja que en les mateixes condicions baixaria l’impacte climàtic en més d’un 95%.
L’impacte ambiental dels cotxes d’hidrogen sorprèn a tothom. L’autora de l’estudi, Ilissa Ocko, arriba a la següent conclusió: “En si mateix suposa un risc d’escalfament major del que els responsables de la presa de decisions creuen. Perquè l’hidrogen net proporcioni els beneficis climàtics esperats, les fuites han de ser extremadament baixes”.
Aquesta informació sobre l’impacte dels cotxes d’hidrogen alça la veu d’alarma davant els grups automobilístics que aposten per aquesta forma de mobilitat.
Altres articles d’interès: El color de cotxe que està prohibit a Europa el 2024