El Vell Continent va registrar més de 200 operacions de recàrrega de GNL en el 2023.
França ha superat a Espanya com el major importador de gas natural liquat (GNL) a la Unió Europea el 2023. Segons l’últim informe de seguiment de mercat emès per l‘Agència de Cooperació dels Reguladors de l’Energia (ACER), els índexs d’utilització de les terminals de GNL a la UE han mostrat un creixement constant en els últims anys, reflectint el paper cada vegada més crucial del GNL per a satisfer la demanda energètica del bloc.
Espanya, amb el seu sistema de GNL altament desenvolupat, gaudia d’una posició dominant en el mercat. No obstant això, la flexibilitat d’importació, principalment cap a França, i la capacitat disponible del sistema espanyol de regasificació, han jugat en la seva “contra” per a mantenir la seva posició davantera.
França va importar 30 bcm (milers de milions de metres cúbics) de GNL en 2023, superant així els 25 bcm que Espanya va importar en el mateix període. Aquest canvi, segons assenyala ACER, ha estat impulsat per una sèrie de factors com la capacitat d’infraestructura, la demanda interna i els patrons de comerç regional.
A més, altres països com per exemple els Països Baixos, Itàlia i Bèlgica també han exercit un paper important en el mercat de GNL de la UE, encara que la quota de consum d’aquest gas difereix dins de cada mercat, ja que les importants franceses o holandeses de GNL exerceixen un paper clau per a facilitar les exportacions als països veïns del nord-oest i centre d’Europa.
Subministrament rus
Malgrat les restriccions per la invasió d’Ucraïna, el Vell Continent ha continuat comprant GNL a Putin. Així, el GNL rus subministrat a Europa procedia principalment del Yamal, que va aportar més de 16 bcm d’un total de 18 bcm. Els volums restants van procedir del projecte de liqüefacció Portovaya, amb 0,8 bcm subministrats a Grècia, i del projecte de liqüefacció Vysotsk, amb 0,5 bcm subministrats a Finlàndia, Suècia i Bèlgica.
Entre els 27 països de la UE proveïts per Yamal LNG es troben Bèlgica, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal i Espanya, encara que la majoria dels lliuraments es van concentrar a Espanya, França i Bèlgica, amb un total de 15-16 bcm.
El subministrament de GNL a Europa prové de diverses fonts, amb el projecte de liqüefacció de Yamal a Rússia sent una de les principals. No obstant això, la regió també està experimentant un augment en les operacions de recàrrega de GNL, amb més de 200 operacions registrades en 2023, la qual cosa representa uns 8 bcm o el 1,5% del comerç mundial de GNL, una petita però significativa part del comerç mundial de GNL.
La Xina lidera com el principal destí de les recàrregues de GNL, seguida de prop pel Japó, Puerto Rico, Corea del Sud i Itàlia. Encara que el comerç de recàrregues de GNL a Europa és limitat en comparació amb Àsia, països com Espanya exerceixen un paper clau en aquest mercat emergent, amb més de la meitat dels volums de recàrrega dins del continent dirigits a Itàlia.
El GNL es recarrega en contenidors de GNL de menor grandària, fins a 70 cm, que és la grandària màxima de tanc que pot rebre la terminal de Panigaglia (La Spezia) a Itàlia. A vegades, les recàrregues fins i tot es lliuren en altres terminals de GNL dins del mateix país, com a Indonèsia, però també a la Xina.
Altres articles d’interès: Chery i Ebro reactiven l’antiga fàbrica de Nissan