El Consell de Ministres, ha aprovat l’avantprojecte de llei de mobilitat sostenible, que permet als ajuntaments establir peatges urbans per reduir la contaminació.
La llei de mobilitat sostenible, una norma que permet per primera vegada que els ajuntaments estableixin peatges en zones de baixes emissions dels seus municipis. A escala europea ja fa anys que s’aplica a ciutats com Londres, on els conductors han de pagar si volen circular pel centre.
Pel que fa a la norma estatal, el ministre de Transports, Óscar Puente, ha recordat que la llei dona cobertura legal a aquests peatges, però “no obliga” i, per tant, seran els municipis els que decideixin si implanten o no al seu terme municipal un sistema de peatges. La normativa impulsarà la creació de zones de baixes emissions (ZBE) i potenciarà l’ús del transport públic, la mobilitat a peu o en bicicleta, entre altres.
A nivell estatal, s’està treballant en el desenvolupament d’un Instrument de Planificació Estratègica Estatal en Mobilitat (IPEEM), mentre que per als municipis amb població entre 20.000 i 50.000 habitants, s’implementaran Plans de Mobilitat Urbana Sostenible Simplificats.
Aquestes localitats tenen un termini d’un any, des de l’entrada en vigor de la normativa, per establir mesures com zones de baixes emissions, aparcaments dissuasius, carrils bici i àrees de mercaderies, entre altres iniciatives destinades a promoure una mobilitat més sostenible.
La nova llei també impactarà els polígons industrials, els quals hauran de desenvolupar plans específics per fomentar l’ús del transport públic, així com la mobilitat a peu o en bicicleta.
Amb l’objectiu de coordinar aquestes iniciatives a nivell nacional, es posarà en marxa el Sistema Nacional de Mobilitat Sostenible, encarregat de facilitar la col·laboració entre les diferents administracions, ja siguin locals, autonòmiques o estatals.
La normativa comportarà obligacions per a les empreses de més de 500 treballadors, o amb almenys 250 per torn. I és que hauran de proporcionar als seus treballadors una via de transport sostenible per arribar a la feina a través de l’elaboració de plans de mobilitat que hauran de negociar als convenis col·lectius.
Tenent diferents opcions com potenciar la mobilitat activa, l’elèctrica, la compartida o el transport col·lectiu. També podran flexibilitzar els horaris d’entrada i sortida o obtar per el teletreball en els casos que sigui possible. En aquests plans s’hi inclouran mesures relatives de seguretat i prevenció d’accidents en els desplaçaments al centre de treball.
A més, la norma preveu descarbonitzar el transport de mercaderies. En aquest sentit, Espanya és l’estat europeu amb la taxa de transport ferroviari més baixa de la Unió Europea, un 4%, que vol apujar fins al 10% el 2030, on se situa la mitjana de la Unió Europea.
Altres articles d’interès: El 2023, rècord històric pel transport públic de l’àrea de Barcelona