Els cotxes elèctrics xinesos són un ‘mal de cap’ per a la Unió Europea
La Comissió Europea conclourà el mes vinent de juliol la seva recerca sobre les ajudes públiques de les quals s’han beneficiat els exportadors de cotxes elèctrics xinesos a la UE. La possible imposició de drets de duana punitius és un tema molt debatut en la Unió.
Per què probablement no serà suficient per a frenar la creixent ona d’exportacions de cotxes elèctrics xinesos, bàsicament perquè els gegants del sector del país asiàtic estan invertint massivament en la cadena de valor d’aquesta mena de vehicles, en el continent europeu.
Després de l’ona japonesa en els anys 1980 i l’ona sud-coreana a la fi dels anys 1990, aquesta tercera ona asiàtica resulta preocupant per als experts. Ja que depèn del poder industrial xinès, de la connivència entre l’Estat i les empreses i d’un avanç tecnològic i innovador molt accelerat.
El mercat europeu sempre ha estat l’objectiu preferit de la indústria automobilística asiàtica. Però aquesta vegada les coses són diferents, perquè el seu avanç es basa en un nou sector tecnològic, com és el dels cotxes elèctrics xinesos.
No oblidem que la mobilitat elèctrica arriba tard a Europa i els cotxes elèctrics xinesos podrien crear una dependència del país asiàtic. No en va, els EUA han donat recentment un dur cop aquest tipus d’exportacions, gravant l’entrada de cotxes elèctrics xinesos amb un 100% d’impostos.
Els cotxes elèctrics xinesos són els reis del mercat mundial
Des de fa diversos anys, la Xina s’ha consolidat com el principal mercat, el principal fabricador i el principal exportador de vehicles de tota mena, del món, amb el 31% de la demanda mundial de cotxes.
Això representa un terç de la producció mundial, el doble de la producció de cotxes de la Unió Europea i 2,2 vegades la producció de vehicles del Japó i Corea del Sud junts. la Xina també ha destronat els nipons com a principal exportador de cotxes del món en 2023, amb 5 milions de vehicles exportats.
Els cotxes elèctrics xinesos i els híbrids endollables constitueixen el segment més dinàmic del mercat, la producció i les exportacions del gegant asiàtic, representant el 37% del mercat xinès en 2023 (enfront del 22% a la Unió Europea).
Els experts preveuen que la venda de cotxes elèctrics xinesos i híbrids podria aconseguir el 45% a partir de 2024. A més, una quarta part de les exportacions xineses en 2023 estaran compostes per cotxes elèctrics, enfront del 15% que es va constatar dos anys abans.
Aquest canvi cap a l’electricitat té importants conseqüències estratègiques. Mentre que els principals fabricants de cotxes de gasolina van ser històricament empreses conjuntes fundades amb fabricants europeus, estatunidencs, japonesos o sud-coreans, els campions dels cotxes elèctrics i els híbrids endollables són empreses purament xineses. Aquestes empreses depenen d’una cadena de valor industrial i tecnològica enterament xinesa.
Els dos exemples més cridaners d’aquesta mutació són les marques BYD i CATL. Originalment, un fabricant de bateries elèctriques, BYD va entrar en la indústria automotriu en 2003 i es va convertir en el principal fabricant mundial de cotxes elèctrics en el quart trimestre de 2023.
Es va situar per davant de Tesla, ocupant el 35% del mercat xinès de cotxes elèctrics. Amb els híbrids endollables, la producció total de BYD superarà els 3 milions de cotxes de noves energies en 2023. Creada en 2011, CATL s’ha convertit en només tretze anys en el líder mundial en bateries d’ions de liti, amb una quota de mercat global pròxima al 40%.
Les empreses xineses han adquirit una posició de lideratge tecnològic en el segment dels cotxes elèctrics i les bateries. Des de fa diversos anys, representen entre el 30 i el 40% de les sol·licituds internacionals de patents en aquests segments.
Aquest avantatge tecnològic es basa també en la posició dominant de la indústria xinesa en el processament de metalls crítics destinats al sector dels cotxes elèctrics xinesos, en particular el grafit, el níquel, el liti o el cobalt.
Altres articles d’interès: Tractors elèctrics: per un camp més sostenible