El primer tren solar ja es aquí i val milions de dòlars. L’any 2013, Elon Musk va parlar sobre el seu futurista concepte hyperloop arremetent contra la iniciativa del tren d’alta velocitat a Califòrnia. Va dir que aquest projecte era “un tren bela que és alhora un dels més cars per milla i un dels més lents del món”.
Una dècada després, el tren tubular que va proposar continua sent una ombra, mentre que segueix la construcció de la via fèrria amb una característica impossible de passar per alt: funcionarà amb energia solar. Aquest punt podria ser una cosa definitiva per a obtenir l’aprovació del multimilionari.
L’Autoritat Ferroviària d’Alta Velocitat de Califòrnia es troba negociant amb possibles proveïdors sobre un sistema de 200 milions de dòlars que serà seu i explotarà.
Disposarà de 223 hectàrees de panells solars que produiran 44 megavats d’electricitat, un número suficient per a proveir una ciutat de 33.000 habitants, i bateries per a crear un emmagatzematge de 62 megavats hora d’energia.
El mètode ha de ser prou robust com per a subministrar potents ràfegues elèctriques que impulsin els trens a una velocitat de fins a 220 milles per hora mitjançant el segment de 171 milles de la Vall Central del ferrocarril, aguantar una calor intensa i conservar als passatgers en moviment, fins i tot si es genera una apagada en els serveis públics locals.
Margaret Cederoth, directora de planificació i sostenibilitat de l’autoritat ferroviària, va dialogar amb Forbes i va exposar que les obres podrien començar en 2026 amb la idea que els trens puguin circular en 2030. En aquesta data es preveu la inauguració del primer tram de la línia.
“Califòrnia és un lloc fantàstic per a fer energia renovable. Té la millor instal·lació solar dels Estats Units. Ja tenim en la nostra cartera de drets de pas algunes parcel·les molt ben configurades que ens permeten fer generació d’energia renovable a l’escala necessària per a subministrar la quantitat d’electricitat que necessitem per a compensar totalment la nostra càrrega”, va manifestar.
És el projecte d’infraestructures més ambiciós i car del país, amb un cost estimat de més de 100.000 milions de dòlars. Connecta en última instància Los Angeles i San Francisco en un sistema de 422 milions i al principi es va veure com una opció que respectava el medi ambient i conduïa a l’ampliació d’autopistes o de capacitat aeroportuària.
La construcció del primer tram progressa lentament, malgrat que l’autoritat busca 2.800 milions de fons addicionals de la llei bipartidista d’infraestructures de 2021 per a completar la proposta. El ferrocarril de Califòrnia està sent construït en terrenys que l’Estat va adquirir en el seu cor agrícola en viaductes construïts sobre camps i antigues propietats comercials entre Merced i Bakersfield.
D’aquesta manera, el primer tren solar amb una velocitat imponent es fa realitat trencant tots els esquemes imposats fins ara.
Altres articles d’interès: El Tribunal de Justícia de la UE condemna a Espanya per l’incompliment de la Directiva de Nitrats