El Govern proposa augmentar l’impost al Dièsel més de 9 Cèntims
El Govern ha presentat una proposta que preveu augmentar l’impost al dièsel en més de 9 cèntims per litre, una mesura que forma part de la seva reforma fiscal destinada a augmentar els ingressos per fer front als deutes i cobrir la despesa pública. Aquesta pujada, que entraria en vigor a partir de l’1 d’abril del 2025, suposaria l’equiparació de la fiscalitat del dièsel amb la de la gasolina de 95 i 98 octans.
La proposta, presentada a través d’una esmena al Projecte de Llei que estableix un Impost Complementari per a garantir un nivell mínim d’imposició per a les grans corporacions, busca fer front a les necessitats financeres de l’Estat. El tipus general del gasoil passaria de 0,307 euros per litre a 0,40069 euros, portant el cost total del combustible dièsel a 0,47269 euros per litre.
Un Impacte Negatiu per a les Classes Populars
Aquesta mesura afecta directament les classes més desfavorides, que encara depenen de vehicles de gasoil pel seu menor consum. A mesura que els costos del combustible s’incrementen, molts ciutadans veuran afectada la seva capacitat per desplaçar-se, la qual cosa genera una nova onada de preocupació entre les famílies amb menys recursos econòmics.
A més, la proposta del Govern arriba després que hagués perdut una altra de les seves iniciatives fiscals més destacades: l’impost a les empreses energètiques. La formació de Puigdemont (Junts) s’oposava a la seva implementació, adduint que podria perillar inversions significatives a la regió, com les de Repsol al pol industrial de Tarragona.
Altres Pujades Fiscals Previstes
La pujada del dièsel no és l’única mesura fiscal que s’està plantejant. El Govern també ha acordat augmentar l’IRPF per a estalvis superiors a 300.000 euros i revisar l’Impost de Societats, buscant neutralitzar una pujada que havia aprovat el PP fa més de deu anys. A més, es preveu un increment de l’IVA per als lloguers turístics i un nou impost per a productes que continguin nicotina, com els coneguts “vappers”.
Conclusions
Aquesta proposta de pujada fiscal al dièsel ha generat un intens debat polític i social, amb les classes més vulnerables com a principal focus d’atenció. La implementació d’aquestes mesures fiscals s’ha de seguir de prop, ja que els seus efectes podrien ser significatius en la vida quotidiana de molts ciutadans. La mobilització política i social serà fonamental per afrontar els possibles inconvenients que puguin sorgir d’aquesta reforma fiscal.