És un fet que la Unió Europea limita els cotxes que podem conduir a Espanya.
L’exemple més clar és que el 2035 es prohibirà la venda de qualsevol automòbil que no sigui un cotxe elèctric, però també hi ha mesures que s’aplicaran molt abans: sense anar més lluny, aquest mateix 2024 la UE ha prohibit un color de cotxe. Pot semblar una cosa arbitrària, però no ho és i, per estrany que sembli, és una mesura que s’aplica per qüestions de salut i contaminació.
La prohibició no s’aplica a un color de carrosseria com a tal si no a un acabat: els cromatges.
És difícil veure un cotxe completament pintat en pintura cromada, perquè és una cosa excessivament cridanera que només se sol aplicar en casos concrets com a preparacions o creacions ‘one-off’ per a clients excèntrics i amb una gran liquiditat.
No obstant això, és pràcticament el pa de cada dia a l’hora de lustrar detalls dels cotxes, ja sigui en elements com els marcs de les finestretes o les graelles, passant per altres peces exteriors, sobretot en el cas de models de marques premium i de luxe, encara que fins i tot les podríem trobar a l’habitacle dels vehicles.
Però, per què es prohibeix? Es deu al crom hexavalent, que és la forma tòxica del metall crom, que es genera a l’hora d’aplicar l’acabat a les diferents peces metàl·liques de l’automòbil.
Aquest és altament perjudicial per a la salut, ja sigui per inhalació de pols o partícules, vapors o emanacions que contenten hexavalents, fins i tot el contacte directe amb la pell i els ulls pot ser molt perjudicial per a la salut.
A més, diversos estudis i recerques apunten al fet que el crom hexavalent provoca càncer en els humans. Pel que sembla, està relacionat aquest element amb el càncer de pulmó, càncer de si paranasal i cavitat nasal. A més, pot causar mal hepàtic, problemes reproductius i problemes de desenvolupament.
De fet, sembla que és un compost molt més cancerigen que, per exemple, el dièsel, motiu pel qual la Unió Europea, en el seu moviment per reduir en la mesura dels possible la contaminació derivada dels vehicles, ha decidit prendre cartes en l’assumpte.
Com a detall interessant, encara que actualment el cromatge de metalls s’associï a un acabat estètic, la seva aplicació té com a fi el d’aplicar un tractament anticorrosiu que protegeixi el metall d’agents externs. És per això que s’ha popularitzat el seu ús en els components metàl·lics externs dels vehicles.
Si bé és cert que l’ús de cromatges en els cotxes és una cosa habitual, encara més comú és la seva utilització en les motocicletes, especialment en les d’estil ‘chopper’, com poden ser, per exemple, models de la marca Harley-Davidson.
En elles és habitual que s’apliqui aquest tractament a una gran quantitat d’elements, que van des de les llantes als manillars, passant per les forquetes de la suspensió i fins i tot el bloc motor.
Altres articles d’interès: Les empreses grans estaran obligades a oferir transport sostenible