El 90% dels propietaris de cotxes elèctrics recarreguen a casa o a la feina
Encara que el debat polític i públic sobre la mobilitat elèctrica sol enfocar-se en l’ampliació de la infraestructura pública de recàrrega, els punts de recàrrega de gestió privada representen un pilar fonamental en la revolució elèctrica.
Com ha assenyala ChargeUp Europe, la revolució també s’està produint “després de bastidors”, en llocs com a estacions d’autobusos, centres logístics, edificis comercials i residencials, així com en propietats privades individuals o col·lectives. Encara que aquests aspectes de la recàrrega privada no són immediatament visibles, contribueixen en gran manera a l’experiència global de recàrrega dels conductors de vehicles elèctrics i a l’adopció d’una mobilitat amb baixes emissions de carboni.
A Europa, la majoria de les recàrregues de vehicles elèctrics es realitzen en espais privats: la recàrrega residencial representa el 79%, seguida de la recàrrega en el lloc de treball amb un 15%. Les xifres de l’associació també mostren que en 2023 hi havia 5,7 milions de punts de recàrrega instal·lats en edificis residencials. S’estima que aquesta xifra augmentarà fins als 27,5 milions en 2030.
A Espanya, Roland Berger estima que el 90% dels propietaris de vehicles elèctrics els carreguen a casa o en el treball, la qual cosa explica que el ràtio de vehicle i punt de càrrega sigui d’un 0,9 per a la càrrega privada a Espanya, situant-se entre els tres primers del món.
“En el context actual, és essencial reconèixer que la infraestructura pública de recàrrega representa només un aspecte del panorama general. Una anàlisi equilibrada també ha de tenir en compte la revolució silenciosa de la recàrrega privada o semipública. Coneixent millor la dinàmica entre la recàrrega pública i privada, estarem en millors condicions per a crear polítiques i estratègies que cobreixin les necessitats dels conductors de vehicles elèctrics en tota Europa”, explica Daniel Schwedhelm, Director de Vendes a Empreses de Monta a Espanya.
Cada vegada són més els conductors que opten per instal·lar punts de recàrrega domèstics. Aquesta tendència és especialment pronunciada en zones residencials urbanes i suburbanes, on els propietaris i inquilins poden instal·lar punts de recàrrega en la seva propietat. A més, moltes empreses ofereixen instal·lacions de recàrrega als seus clients.
D’aquesta manera, la recàrrega residencial no sols contribueix a augmentar la comoditat dels conductors, sinó que també pot exercir un paper crucial en la reducció de la demanda d’infraestructures públiques de recàrrega, especialment durant els períodes de màxima demanda.
Quins són els reptes potencials associats a la instal·lació de punts de recàrrega domèstics?
Com pot contribuir la recàrrega domèstica a la transició de la mobilitat elèctrica a gran escala?
Com podria integrar-se la recàrrega domèstica en les polítiques d’habitatge i urbanisme per a promoure la mobilitat elèctrica?
Altres articles d’interès: Taxis voladors espanyols: eVTOL