L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha tancat el 2023 amb xifres rècord en la demanda de transport públic a l’àrea de Barcelona. Un total de 1087 milions de viatges han estat registrats, marcant un augment del 17% respecte a l’any anterior i superant el rècord anterior del 2019, amb 1057 milions de viatges.
Durant l’últim any, s’han comptabilitzat aproximadament 158 milions de viatges més que el 2022 i gairebé 30 milions més que abans de l’arribada de la pandèmia, mostrant una demanda un 3% superior a la de l’any 2019.
Entre els operadors ferroviaris, el metro lidera la recuperació de la demanda respecte al 2019, amb un increment del 6,8%, seguit del tramvia amb un augment del 4%. Renfe (Rodalies de Catalunya) també ha experimentat un lleuger increment (+0,63%), mentre que els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) han gairebé igualat les xifres dels viatges registrats l’any previ a la pandèmia.
Pel que fa als desplaçaments en autobús, destaca especialment la recuperació del bus interurbà (+9,28%), seguit del bus urbà (+3,99%) i el bus metropolità (+2,74%). Malgrat un increment del 16% en l’ús del bus de TMB respecte al 2022, encara està 3,9 punts per sota dels nivells prepandèmia.
Les dades publicades per l’ATM ja s’han actualitzat al nou espai web de dades bàsiques de mobilitat, on es presenten les estadístiques de demanda de transport públic per al 2023. Aquest lloc web ofereix també informació sobre la tipologia de desplaçaments, el repartiment de l’espai públic i la sinistralitat viària, entre altres aspectes.
Pel que fa als títols de transport, el 80% dels viatges amb títols integrats el 2023 s’han realitzat amb abonaments d’ús recurrent del transport públic, com la T-usual, T-jove, T-16 i abonaments per a famílies monoparentals i nombroses. La T-usual és el títol de transport més utilitzat de tota la xarxa del sistema tarifari integrat, representant un 29% del total.
Durant el 2023, la T-mobilitat ha enregistrat més de 305 milions de validacions amb títols integrats, el que representa un 37% del total anual. Aquest sistema de validació ja ha assolit al voltant d’un 65% de penetració, amb més de 2 milions de validacions diàries.
Actualment, la pràctica totalitat dels títols integrats de l’ATM de Barcelona es poden usar amb el nou sistema sense contacte. Encara està pendent la integració de la T-usual per a persones en situació d’atur, la T-verda i la T-dia, que es durà a terme en els mesos vinents.