Crisi del cotxe elèctric a Europa: el tancament de dos fabricants i la competència xinesa posen el sector en perill
L’impacte de la competència asiàtica i la baixada de la demanda fan trontollar el mercat de l’automoció al continent europeu, que registra les pitjors dades en els últims tres anys.
Europa s’enfronta a un dels moments més complicats per a la seva indústria de l’automoció, especialment en el segment dels vehicles elèctrics, que havia estat presentat com el futur del transport sostenible. Dos dels fabricants més emblemàtics del continent, Volkswagen i Dacia, han anunciat plans de reestructuració que podrien suposar un cop dur per al sector, mentre les vendes de cotxes elèctrics disminueixen de forma alarmant.
Segons les últimes dades facilitades per l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), l’agost ha estat el pitjor mes per a la venda de vehicles a Europa en els darrers tres anys, amb una caiguda del 18,3%. Només es van matricular 643.637 cotxes nous, una xifra que reflecteix la davallada generalitzada de les vendes. Els cotxes elèctrics purs han estat els més afectats, amb una caiguda superior al 40%, mentre que els vehicles híbrids són els únics que han experimentat un lleuger creixement.
Alemanya i França, els mercats més afectats
El descens en les vendes ha estat especialment destacat en mercats clau com Alemanya, amb una reducció del 27,8%, i França, amb un 24,3% menys de vendes. Itàlia també ha patit una disminució significativa, amb un 13,4%, i Espanya ha registrat un descens més moderat del 6,5%. Aquestes xifres evidencien que la indústria automobilística europea es troba en un moment delicat.
Volkswagen i Dacia anuncien mesures dràstiques
La situació ha empès Volkswagen, un dels fabricants més grans d’Europa, a anunciar que valora la possibilitat d’acomiadar fins a 15.000 treballadors. L’empresa alemanya ha provisionat entre 3.400 i 4.000 milions d’euros per dur a terme aquesta reestructuració, que afectarà especialment les seves plantes a Alemanya. Segons el director executiu de Volkswagen, Oliver Blume, la decisió respon a la forta competència exercida per les marques xineses, que estan guanyant terreny en el mercat dels vehicles elèctrics amb preus més competitius i una tecnologia cada cop més avançada.
D’altra banda, Dacia, la marca romanesa propietat del grup Renault, també ha confirmat un procés d’ajust de plantilla que afectarà 11.000 treballadors, equivalent al 8,5% de la seva força laboral total. La companyia busca adaptar-se a un mercat cada cop més digitalitzat i automatitzat, però també preveu una reducció de la demanda per als propers anys, especialment pel que fa als models elèctrics.
El repte de la descarbonització
Aquestes reestructuracions arriben en un moment en què la Unió Europea exigeix una major reducció de les emissions de CO₂, i s’espera que en 2025 s’apliquin límits encara més estrictes. Luca de Meo, director general de Renault, ha advertit recentment que la indústria automobilística europea podria enfrontar-se a multes de fins a 15.000 milions d’euros per excés d’emissions, especialment si els consumidors continuen mostrant reticències a l’hora d’adoptar vehicles elèctrics.
La competència asiàtica, una amenaça creixent
Un altre factor que complica encara més la situació és l’auge dels fabricants xinesos de vehicles elèctrics, que estan entrant amb força en el mercat europeu. La Unió Europea ha iniciat negociacions sobre possibles aranzels per a aquests vehicles importats de la Xina, amb l’objectiu de protegir la indústria local. Tot i així, aquesta mesura arriba en un moment en què la demanda de cotxes elèctrics de producció europea es troba en un punt crític.
Un futur incert per al cotxe elèctric a Europa
En aquest context, el sector automobilístic europeu s’enfronta a un futur incert, on la competència internacional, la pressió per reduir les emissions i la manca de demanda de vehicles elèctrics estan posant en perill la viabilitat de la indústria. Malgrat els esforços per descarbonitzar el transport i impulsar l’electrificació, Europa es troba davant d’un repte majúscul per mantenir la seva posició en un mercat cada cop més competitiu i globalitzat.
La possibilitat que el continent es quedi sense una producció significativa de cotxes elèctrics, mentre que la Xina avança com a líder en aquest camp, és un escenari que les autoritats i els fabricants hauran d’abordar amb urgència si volen evitar una crisi més profunda en un sector que, fins fa poc, semblava destinat a liderar la transició ecològica.
Altres articles d’interès: Arrenca la Setmana Europea de la Mobilitat 2024 a favor de la sostenibilitat