Medi
Cap resultat
Veure tots els resultats
  • Energia verda
  • Construcció
  • Mobilitat
  • Meteo
  • Menjar sa
  • Medi blau
  • Ecopolítica
  • Aigua
  • Economia
  • Turisme i Natura
  • Contingut de marca
  • MediTV
  • Energia verda
  • Construcció
  • Mobilitat
  • Meteo
  • Menjar sa
  • Medi blau
  • Ecopolítica
  • Aigua
  • Economia
  • Turisme i Natura
  • Contingut de marca
  • MediTV
Revista de Badalona
Cap resultat
Veure tots els resultats

Científics exigeixen reconeixement dels impactes dels Biocombustibles de Soja a la UE

perRedacció
5 de març de 2024
a Biocombustible, Mobilitat
0 0
0
Científics exigeixen reconeixement dels impactes dels Biocombustibles de Soja a la UE

Científics exigeixen reconeixement dels impactes dels Biocombustibles de Soja a la UE

ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on Twitter

Més de 100 persones investigadores a Espanya alerten en una carta enviada a la Comissió Europea dels impactes de la soja en la desforestació, pèrdua de biodiversitat i inseguretat alimentària.
L’ús d’aquesta matèria primera pot provocar el doble d’emissions indirectes que un combustible fòssil tradicional.
El llançament coincideix amb un esdeveniment en el Parlament Europeu amb representants d’institucions europees, estatals, ONG i personal tècnic, que debatran sobre la importància que la UE aprofiti l’oportunitat per a l’abandó de l’ús de biocombustibles de soja, com ja s’ha aconseguit amb l’oli de palma, i protegir els ecosistemes més biodiversos del planeta.

Malgrat tenir un origen biològic per obtenir-se a partir de recursos naturals, els biocombustibles procedents de cultius comporten greus impactes socials i ambientals. En concret, els biocombustibles a base de soja provoquen la desforestació i la pèrdua de biodiversitat, especialment en països d’Amèrica del Sud, una realitat en augment per a satisfer les necessitats de biocombustibles a Europa, que s’ha multiplicat per cinc en set anys.

Així mateix, els terrenys dedicats al cultiu de biocombustibles competeixen amb els d’aliments, augmentant la inseguretat alimentària en cremar cultius com a combustibles per al transport, en un context de fam mundial.

Per a limitar aquestes conseqüències i incentivar energies renovables ambiental i socialment responsables, més de 100 persones de l’àmbit científic espanyol s’han unit —sota l’impuls d’Ecologistes en Acció, ECODES i Transport & Environment— en aquesta carta enviada a la Comissió Europea, perquè reculli l’evidència científica sobre els impactes de la soja i la catalogui com a “matèria primera d’alt risc de causar canvis indirectes en l’ús de la terra” .

Un estudi encarregat per la pròpia Comissió Europea va demostrar que els biocombustibles produïts a base d’oli de palma i de soja generen tres i dues vegades més emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEI) que el dièsel fòssil, respectivament. Per aquest motiu, el 2019 la Comissió Europea va catalogar l’oli de palma com a matèria primera d’alt risc de ILUC i va aprovar la seva eliminació gradual.

No obstant això, la soja es va quedar fora, a pesar que els cultius de soja causen la desforestació en alguns dels ecosistemes més biodiversos del món, especialment a Amèrica del Sud. El Parlament Europeu i diversos Estats membres de la UE han manifestat clarament la seva oposició tant als biocombustibles de palma com als de soja, sol·licitant una eliminació immediata de tots dos.

L’augment continu de les importacions de soja a Europa per a produir biocombustibles, el consum dels quals va augmentar cinc vegades de 2015 a 2022 segons un estudi de Transport & Environment, ha exacerbat aquesta desforestació i, amb això, els greus impactes que produeix, com l’alliberament de carboni irrecuperable i la pèrdua de biodiversitat, així com l’acaparament de terres i conflictes amb pobles indígenes i comunitats locals en països de Sud-amèrica. En la ecorregión del Tancat, al Brasil, una terra rica en carboni i de gran biodiversitat, la desforestació va augmentar un 43% l’any passat.

Tota aquesta situació s’evidenciarà també en l’esdeveniment organitzat avui en el Parlament Europeu entorn de la necessitat de desincentivar la soja com a biocombustible, que comptarà amb la representació de les institucions europees, estatals, ONG i persones expertes a nivell tècnic. En aquest marc, i en línia amb l’advertiment recollit en la missiva, és important assegurar que els biocombustibles procedents de matèries primeres el cultiu i l’ús de les quals tenen greus impactes socials i ambientals s’excloguin dels objectius d’energia renovable de la Directiva d’Energia Renovable de la Unió Europea.

Per a això l’oportunitat legislativa està en la revisió prevista de l’Acte Delegat 2019/807, que regula les matèries primeres per a produir biocombustibles i exclou les que suposen una amenaça ambiental. Una revisió ambiciosa establiria els criteris que permetin incloure a la soia i afavorir la seva eliminació com a biocombustible com més aviat millor. La Comissió Europea hauria d’haver produït l’informe final al setembre de 2023. No obstant això, no ha sortit fins a la data.

 

 

Altres articles d’interès: Eurofulla: Garantia ecològica

Tags: alimentacióbiocombustibleparlament europeusoja
ADVERTISEMENT

Relacionat Articles

El Govern proposa augmentar l'impost al Dièsel més de 9 Cèntims
Economia

El Govern proposa augmentar l’impost al Dièsel més de 9 Cèntims

El Govern proposa augmentar l'impost al Dièsel més de 9 Cèntims El Govern ha presentat una proposta que preveu...

perRedacció
31 d'octubre de 2024
L'AMB impulsa un nou servei de motos elèctriques compartides
Mobilitat

L’AMB impulsa un nou servei de motos elèctriques compartides

L'AMB impulsa un nou servei de motos elèctriques compartides L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat el seu projecte...

perRedacció
30 d'octubre de 2024
Greenpeace lliura 180.000 firmes per demanar un abonament de transport únic
Mobilitat

Greenpeace lliura 180.000 firmes per demanar un abonament de transport únic

Greenpeace lliura 180.000 firmes per demanar un abonament de transport únic La petició d'un abonament únic de transport públic...

perRedacció
30 de setembre de 2024
Crisi del cotxe elèctric a Europa: dos fabricants anuncien tancament
Cotxes elèctrics

Crisi del cotxe elèctric a Europa: dos fabricants anuncien tancament

Crisi del cotxe elèctric a Europa: el tancament de dos fabricants i la competència xinesa posen el sector en...

perRedacció
27 de setembre de 2024
Següent Publicació
DIA MUNDIAL DE L'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA 2024

DIA MUNDIAL DE L'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA 2024

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Medi

© 2021 Medi.cat - Powered by Dringa.

  • Qui Som
  • Socis Protectors
  • redaccio@medi.cat
  • publicitat@medi.cat
  • Donacions
  • Avís Legal
  • Política de Privacitat
  • Política de Cookies
  • Contacte

Subscriu-te al nostre Newsletter

    He llegit i accepto la Política de Privacitat

    Cap resultat
    Veure tots els resultats
    • Energia verda
    • Construcció
    • Mobilitat
    • Meteo
    • Menjar sa
    • Medi blau
    • Ecopolítica
    • Aigua
    • Economia
    • Turisme i Natura
    • Contingut de marca
    • MediTV

    © 2023 Medi.cat

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In