Arrenca la Setmana Europea de la Mobilitat 2024 a favor de la sostenibilitat
Aquest dilluns ha començat la Setmana Europea de la Mobilitat 2024, un esdeveniment anual que té com a objectiu promoure formes de transport més sostenibles i conscienciar la ciutadania sobre la necessitat de reduir l’ús del vehicle privat. En el marc d’aquesta campanya, Greenpeace ha presentat la seva proposta d’abonament únic, conegut com el “T-porta”, amb la finalitat de simplificar l’accés al transport públic i fomentar-ne l’ús.
La iniciativa de Greenpeace es centra en eliminar les barreres tarifàries i administratives que dificulten la mobilitat entre comunitats autònomes i diversos mitjans de transport. El T-porta permetria utilitzar un sol abonament per viatjar per tot l’Estat en tren, autobús, metro, tramvia i altres modes de transport públic, facilitant així la intermodalitat i reduint la dependència del cotxe privat.
Durant la Setmana Europea de la Mobilitat 2024 a Catalunya, s’han organitzat accions reivindicatives en ciutats com Barcelona, Girona i Lleida. A Barcelona, *Fridays for Future* va manifestar-se a la plaça de Sant Jaume per reclamar millores en el transport públic, infraestructures ciclistes i més inversió en trens de rodalies. També es va demanar l’ampliació de zones de baixes emissions i la creació de carrils bici per promoure una mobilitat sostenible i reduir la dependència del cotxe privat. Aquestes accions busquen impulsar un canvi cap a un model de transport més ecològic.
Acció reivindicativa a Madrid
Per donar visibilitat a la seva proposta, activistes de Greenpeace s’han desplaçat a l’estació d’Atocha, una de les més transitades de Madrid, on han realitzat una acció simbòlica per denunciar la complexitat del sistema tarifari espanyol. A través d’un mosaic format per una àmplia varietat de bitllets i targetes de diferents comunitats autònomes, han posat de manifest la confusió que genera l’actual sistema de transport públic, fragmentat entre diverses administracions.
Greenpeace ha desplegat una rèplica gegant del T-porta, reivindicant la necessitat d’un sistema tarifari únic que faciliti el desplaçament dels usuaris per tot el territori sense la necessitat de múltiples títols de viatge. L’ONG destaca que una integració de les tarifes i els serveis permetria millorar l’eficiència del transport públic i reduir les emissions de CO₂.
Una solució per la sostenibilitat i la igualtat
Segons Cristina Arjona, coordinadora de la campanya de mobilitat de Greenpeace, “cal un servei de mobilitat integrat que transcendeixi operadors i modes de transport”. Arjona també ha defensat que una tarifa plana i assequible ajudaria a combatre els efectes de l’augment del cost de vida, alhora que fomentaria una mobilitat més respectuosa amb el medi ambient.
El T-porta, inspirat en models d’altres països europeus, busca fer més atractiu el transport públic, tot eliminant les dificultats actuals derivades de la necessitat d’utilitzar diferents bitllets per accedir a serveis diversos. Greenpeace també ha insistit en la necessitat d’invertir en millores del servei, com l’augment de les freqüències i la millora de la puntualitat.
Suport ciutadà creixent
La proposta de Greenpeace compta amb el suport de més de 175.000 persones, que han signat per demanar la creació d’aquest abonament únic. L’ONG confia que la pressió ciutadana i el suport de diferents sectors socials pugui impulsar una col·laboració entre les diferents administracions per avançar cap a un sistema de transport públic més accessible i sostenible.
Durant la Setmana Europea de la Mobilitat, s’esperen nombroses activitats i accions similars a diverses ciutats europees, amb l’objectiu de conscienciar sobre els beneficis d’una mobilitat més sostenible i menys contaminant.
Altres articles d’interès: El Govern espanyol destina 40M per impulsar la mobilitat en bicicleta