Greenwashing és presentar alguna cosa com a ecològic o sostenible quan aquesta afirmació no és completament certa o directament és una falsedat. Aquest és un recurs poc ètic, que en donar informació errònia, indueix als consumidors a comprar serveis o productes teòricament sostenibles que d’una altra manera rebutjarien.
Iberdrola ha presentat una demanda contra Repsol en el Jutjat del Mercantil número 2 de Santander per «competència deslleial i publicitat enganyosa», en considerar que ha incorregut en greenwashing o blanqueig ecològic, segons han informat fonts de la companyia elèctrica. Aquesta denúncia ha estat admesa a tràmit pel jutjat, encara que des de Repsol van assenyalar que no els havia estat notificada.
Iberdrola centra la seva demanda en la Llei de Competència Deslleial i s’empara en els articles 5, 7 i 18 que versen sobre actes d’engany, omissions enganyoses i publicitat il·lícita en el marc de campanyes de publicitat i comunicacions corporatives. Iberdrola acusa a Repsol de promocionar iniciatives sostenibles, «quan la seva oferta multiproducte busca fomentar l’ús de carburants», així com de «centrar-se en la sostenibilitat, quan constitueix un element menor de les seves activitats actuals».
Així mateix, les fonts d’Iberdrola indiquen que Repsol, que és l’empresa d’Espanya amb major emissió de gasos d’efecte d’hivernacle (GEI), en les seves comunicacions s’autodefineix com a líder en sostenibilitat i transició energètica. Per a Iberdrola, «la generalització d’aquestes pràctiques de ecopostureo té conseqüències en els mercats, ja que acaba per erosionar la confiança del consumidor en les iniciatives de sostenibilitat i soscava els esforços de les empreses que realment estem treballant per construir un món més sostenible».
L’objectiu d’aquesta demanda, segons fonts d’Iberdrola, és «garantir que tot el mercat, i especialment els clients actuals i potencials, tinguin informació veraç i transparent sobre les propostes de les diferents comercialitzadores presents en el mercat. Els clients podran triar el que vulguin, però és important que sàpiguen tot el que hi ha darrere».
Per a la demandant, les campanyes de Repsol constitueixen una infracció a la Llei de Competència Deslleial, en incloure actes d’engany i omissions enganyoses sobre el seu compromís mediambiental. Per tant, Iberdrola sol·licita en la seva demanda que se li condemni a cessar en ells, se li prohibeixi la seva reiteració en el futur i que es destrueixin «mercaderies, embalatges de productes, cartelleria, lliurables i fullets publicitaris, correspondència comercial, vídeos o gravacions acústiques, o qualssevol altres materials destinats a fer arribar als consumidors els continguts publicitats».
Així mateix, sol·licita que la sentència que emeti el jutge es publiqui en l’apartat Sala de Premsa de la web corporativa de Repsol, i en ràdio i televisió almenys una vegada al dia durant una setmana, en els mateixos canals i la mateixa franja horària i durada que van tenir els continguts declarats il·lícits, així com en dos periòdics de major circulació nacional, i en les xarxes socials.
Fonts d’Iberdrola han indicat que Repsol omet deliberadament informació rellevant en les seves comunicacions, com que en 2022 va augmentar les seves emissions de CO₂ un 16%, sent el major emissor de CO₂ d’Espanya, segons l’Informe Descarbonització 2023, elaborat per l’Observatori de Sostenibilitat (US) i la consultora Grandmother. A més, diu que ha destinat el 82% de les seves inversions en 2022 a combustibles fòssils i solo el 0,82% a la producció d’energia renovable, al que s’afegeix que només el 0,4% dels seus ingressos va provenir aquest any d’activitats de generació renovable.
Repsol encara no ha rebut la demanda, però ja l’ha considerat «mancada de fonament», segons fonts de la companyia. Una demanda que, segons ells, és prova del «nerviosisme» d’Iberdrola, «una empresa que no està acostumada a manejar-se en un marc competitiu, sinó més aviat a dependre de les regles pròpies d’un mercat eminentment regulat», indiquen les mateixes fonts
A més, des de la companyia, afirmen que mantindran «la seva claredat estratègica i la seva ambició en la transició energètica, amb l’objectiu d’oferir els béns i serveis que la societat demanda, a un preu competitiu, amb la menor petjada de carboni possible».
Aquestes fonts de Repsol van destacar que el grup «s’ha convertit en tan sols cinc anys en una companyia multienergètica, amb una oferta comercial única a Espanya que inclou estalvis als seus clients i capacitat per a satisfer les necessitats energètiques i de mobilitat de qualsevol persona». Referent a això, recorden que l’any passat van sumar 246.000 nous clients d’electricitat a Espanya —l’operador amb més altes en 2023— i van superar els 2,1 milions de clients, situant-se com la quarta comercialitzadora del país.
Altres articles d’interès: Repercussions de la Simplificació Agrícola de la PAC