Més de 100 persones investigadores a Espanya alerten en una carta enviada a la Comissió Europea dels impactes de la soja en la desforestació, pèrdua de biodiversitat i inseguretat alimentària.
L’ús d’aquesta matèria primera pot provocar el doble d’emissions indirectes que un combustible fòssil tradicional.
El llançament coincideix amb un esdeveniment en el Parlament Europeu amb representants d’institucions europees, estatals, ONG i personal tècnic, que debatran sobre la importància que la UE aprofiti l’oportunitat per a l’abandó de l’ús de biocombustibles de soja, com ja s’ha aconseguit amb l’oli de palma, i protegir els ecosistemes més biodiversos del planeta.
Malgrat tenir un origen biològic per obtenir-se a partir de recursos naturals, els biocombustibles procedents de cultius comporten greus impactes socials i ambientals. En concret, els biocombustibles a base de soja provoquen la desforestació i la pèrdua de biodiversitat, especialment en països d’Amèrica del Sud, una realitat en augment per a satisfer les necessitats de biocombustibles a Europa, que s’ha multiplicat per cinc en set anys.
Així mateix, els terrenys dedicats al cultiu de biocombustibles competeixen amb els d’aliments, augmentant la inseguretat alimentària en cremar cultius com a combustibles per al transport, en un context de fam mundial.
Per a limitar aquestes conseqüències i incentivar energies renovables ambiental i socialment responsables, més de 100 persones de l’àmbit científic espanyol s’han unit —sota l’impuls d’Ecologistes en Acció, ECODES i Transport & Environment— en aquesta carta enviada a la Comissió Europea, perquè reculli l’evidència científica sobre els impactes de la soja i la catalogui com a “matèria primera d’alt risc de causar canvis indirectes en l’ús de la terra” .
Un estudi encarregat per la pròpia Comissió Europea va demostrar que els biocombustibles produïts a base d’oli de palma i de soja generen tres i dues vegades més emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEI) que el dièsel fòssil, respectivament. Per aquest motiu, el 2019 la Comissió Europea va catalogar l’oli de palma com a matèria primera d’alt risc de ILUC i va aprovar la seva eliminació gradual.
No obstant això, la soja es va quedar fora, a pesar que els cultius de soja causen la desforestació en alguns dels ecosistemes més biodiversos del món, especialment a Amèrica del Sud. El Parlament Europeu i diversos Estats membres de la UE han manifestat clarament la seva oposició tant als biocombustibles de palma com als de soja, sol·licitant una eliminació immediata de tots dos.
L’augment continu de les importacions de soja a Europa per a produir biocombustibles, el consum dels quals va augmentar cinc vegades de 2015 a 2022 segons un estudi de Transport & Environment, ha exacerbat aquesta desforestació i, amb això, els greus impactes que produeix, com l’alliberament de carboni irrecuperable i la pèrdua de biodiversitat, així com l’acaparament de terres i conflictes amb pobles indígenes i comunitats locals en països de Sud-amèrica. En la ecorregión del Tancat, al Brasil, una terra rica en carboni i de gran biodiversitat, la desforestació va augmentar un 43% l’any passat.
Tota aquesta situació s’evidenciarà també en l’esdeveniment organitzat avui en el Parlament Europeu entorn de la necessitat de desincentivar la soja com a biocombustible, que comptarà amb la representació de les institucions europees, estatals, ONG i persones expertes a nivell tècnic. En aquest marc, i en línia amb l’advertiment recollit en la missiva, és important assegurar que els biocombustibles procedents de matèries primeres el cultiu i l’ús de les quals tenen greus impactes socials i ambientals s’excloguin dels objectius d’energia renovable de la Directiva d’Energia Renovable de la Unió Europea.
Per a això l’oportunitat legislativa està en la revisió prevista de l’Acte Delegat 2019/807, que regula les matèries primeres per a produir biocombustibles i exclou les que suposen una amenaça ambiental. Una revisió ambiciosa establiria els criteris que permetin incloure a la soia i afavorir la seva eliminació com a biocombustible com més aviat millor. La Comissió Europea hauria d’haver produït l’informe final al setembre de 2023. No obstant això, no ha sortit fins a la data.
Altres articles d’interès: Eurofulla: Garantia ecològica