Transports Metropolitans de Barcelona ha participat recentment en una taula rodona dedicada a explorar l’ús del biometà com a combustible, un pas significatiu cap a la sostenibilitat ambiental. L’esdeveniment, organitzat per CETAQUA (Centre Tecnològic de l’Aigua), va tenir lloc a la seu de la Ciutat de l’Aigua la semana passada i va aplegar una àmplia representació del sector, amb la participació destacada de Mario Canet, responsable d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic de l’àrea de bus de TMB.
Durant aquesta trobada, on van prendre part diverses entitats com l’Institut Català d’Energia (ICAEN), Biometagàs, Naturgy, Veòlia Espanya i el Clúster de Bioenergia de Catalunya (CBC), Canet va compartir l’experiència de TMB en el marc del projecte europeu d’economia circular, LIFENIMBUS. Aquesta iniciativa va culminar amb la posada en circulació d’un autobús propulsat per biometà el passat març.
El combustible, obtingut de llots depurats i aigües residuals, ha estat destacat per Canet com una alternativa viable, ja que permet mantenir l’ús de motors tèrmics, tecnologia consolidada amb preus competitius. A més, ha subratllat que aquests motors, en arribar al final de la seva vida útil, són reutilitzables, contribuint a la filosofia de l’economia circular. En l’àmbit de la mobilitat sostenible, Canet ha revelat que a TMB es treballa en tres vies de descarbonització: vehicles elèctrics, hidrogen i biometà. Des del 2000, amb l’objectiu de minimitzar les emissions locals, es van incorporar vehicles de gas comprimit a la flota, i ara l’empresa busca eliminar la quota de CO₂ mitjançant l’ús de vehicles de biometà, aprofitant al màxim les seves possibilitats. Aquesta iniciativa destaca l’enginy i el compromís de TMB en la construcció d’un futur de transport públic més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
En la resta de la trobada, els ponents han analitzat el veritable potencial d’aquest combustible. Segons Joaquín Pérez, director de desenvolupament de negocis de gasos renovables de Veolia, “el projecte LIFENIMBUS és un exemple destacat per a la promoció del biometà, treballant localment per descarbonitzar el transport públic”. Pérez destaca dos factors clau: en primer lloc, la necessitat d’oferir ajudes que estiguin vinculades a objectius concrets, i, en segon lloc, la importància que les administracions incentivin la substitució d’altres fonts d’energia pel biometà.
La tècnica de l’Institut Català de l’Energia, Laia Sarquella, ha posat de manifest que “des de la Generalitat s’ha encarregat el desenvolupament d’un pla estratègic per als pròxims set anys, en línia amb l’agenda 2030, amb l’objectiu de fomentar projectes centrats en el biometà i les energies renovables”. Sarquella també ha destacat que, tot i que ja existeix una política eficaç de gestió dels residus orgànics a Catalunya, encara es dipositen en abocadors en quantitats significatives. Assenyala que el camí és ambiciós, però subratlla la necessitat d’eliminar barreres administratives per aconseguir-ho.
Després de la participació en la taula rodona, els assistents han viatjat fins a l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals del Llobregat, a bord d’un autobús de TMB impulsat per biometà. A les instal·lacions, els participants han tingut l’oportunitat de fer una visita tècnica a la planta de generació de biometà del projecte LIFENIMBUS. Aquest consorci, conegut com a NIMBUS (Non-IMpact BUS), està liderat per Cetaqua amb la col·laboració d’Aigües de Barcelona, gestora de l’EDAR (Estació Depuradora d’Aigües Residuals) visitada avui, i amb la participació de TMB.