El 3r Congrés de la Qualitat de l’Aire, coorganitzat entre la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona, el Consell Comarcal del Vallès Occidental i l’Ajuntament de Sabadell ha debatut fa pocs dies la situació ambiental de la regió metropolitana. El congrés ha tingut una inscripció rècord de més de 400 participants i gairebé 100 ponents especialitzats en el sector, que han fet un debat en quatre sales de Fira Sabadell.
La jornada dual, destinada a impulsar #airenet, s’ha iniciat aquest matí amb la ponència de Giuseppe Grezzi, qui ha compartit la seva experiència com a regidor de Mobilitat Sostenible a l’Ajuntament de València, abordant les mesures de mobilitat urbana que han tingut un impacte directe en la qualitat de l’aire a la capital valenciana durant vuit anys, destacant l’execució de la Zona de Baixes Emissions (ZBE).
Aquesta transformació integral ha valgut a València el reconeixement com a Capital Verda Europea 2024. Seguint a aquesta presentació, la Taula Institucional va donar pas als representants de les cinc administracions coorganitzadores, que van exposar els plans d’acció en els respectius territoris, unificant esforços amb un ferm compromís segons l’evidència científica.
Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, així com alcalde de Cerdanyola del Vallès, ha reiterat el compromís de l’Administració metropolitana amb el benestar de la ciutadania: “És essencial assegurar el dret a una salut òptima per als ciutadans. Els projectes de l’AMB són variats i múltiples en aquest sentit: la consolidació de la xarxa metropolitana d’electrolineres, la implementació de la Bicivia, el servei de bicicleta pública AMBici, la infraestructura del Bicibox, l’objectiu d’un transport públic totalment elèctric el 2030, així com el servei metropolità de moto compartida, pioner en l’àmbit europeu, entre altres iniciatives.” Cordón ha destacat el paper destacat de l’AMB en la instauració de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) Rondes BCN, en col·laboració amb els municipis de l’Hospitalet, Esplugues, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.
A més, altres ciutats de la metròpolis han impulsat les seves pròpies ZBE locals, com Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí, i s’espera que diverses més s’incorporin ben aviat, incloent-hi Cerdanyola del Vallès. “L’eix central de debat actualment resideix en la proposta de les millors ZBE possibles. Hem d’exigir-nos i ser valents en aquest sentit,” ha reivindicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB.
Referent a l’acció climàtica, Janet Sanz, vicepresidenta d’Acció Climàtica i Agenda Estratègica Metropolitana de l’AMB, ha subratllat: “Durant molts anys, ciutats de diverses mides han posat en pràctica accions prioritzant la salut pública, escoltant la comunitat científica. Tanmateix, no podem estancar-nos en aquest punt, cal continuar avançant constantment”.
La primera conferència del congrés ha estat conduïda per Giuseppe Grezzi, qui ha compartit la seva experiència com a regidor de Mobilitat Sostenible a l’Ajuntament de València. Grezzi ha destacat les mesures de mobilitat urbana que, durant vuit anys, han incidit directament en la millora de la qualitat de l’aire a la capital valenciana, destacant la contínua implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Aquest projecte integral de transformació ha merescut a València el reconeixement com a Capital Verda Europea 2024.